"Wiadomości" są programem informacyjnym nadawanym od 1989 roku na kanale TVP1 i jednym z najbardziej popularnych tego typu serwisów w polskiej telewizji. Najważniejsze jednak jest to, że chodzi nam o program telewizji publicznej, mający w teorii dostarczać rzetelnej i neutralnej wiedzy o wydarzeniach w Polsce i na świecie. Jak jednak z teorią bywa, niekoniecznie musi ona odpowiadać rzeczywistości. Dla udowodnienia tych wątpliwości przeprowadziliśmy mały eksperyment, związany z analizą 30-minutowego strumienia telewizyjnego.
Strumień telewizyjny to konkretne informacje, jakie do nas docierają. Nie chodzi wyłącznie o treści dostarczane za pomocą programów, ale także w postaci autopromocji i reklam. Także one coś mówią o profilu danego kanału telewizyjnego.
Analizie poddaliśmy strumień telewizyjny z przedziału czasowego 19:30-20:00 z 18 października 2014 roku, uwzględniając zarówno główny program "Wiadomości", jak i reklamy, które się po nim pojawiają. Wzorowaliśmy się przy tym na metodzie podanej przez Raymonda Williamsa, który wyróżnił trzy typy analizy: dalekiego zasięgu, średniego zasięgu i bliskiego zasięgu. Pełny program z tego okresu można odnaleźć na stronie http://wiadomosci.tvp.pl/17023516/18102014-1930.
ANALIZA
DALEKIEGO ZASIĘGU
Polega ona na ogólnym opisie programów wyświetlanych w danej chwili.
TVP
1, sobota, 18 października 2014
19.30
Wiadomości
19:52
Reklamy
19:59
Autopromocja
20:00
Reklamy
Przedstawiona
analiza strumienia 30-minutowego ukazuje, że telewizja publiczna (TVP1) wcale
nie musi kierować się misją publiczną. Na 30 minut strumienia przypadają 22-23
minuty transmisji i 7-8 minut reklam. Warto dodać, że zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, artykułem 16., ustępem 3.,
„reklamy i telesprzedaż nie mogą zajmować więcej niż 12 minut w ciągu godziny
zegarowej”. TVP1 ledwo zdaje się przestrzegać ten przepis.
ANALIZA
ŚREDNIEGO ZASIĘGU
Tutaj relacjonujemy przebieg strumienia poprzez pokazanie informacji tekstowych i wizualnych w nim przekazywanych.
19:29
(Reklama samochodu)
19:30
Wiadomości
I
(Prowadzący)
Cud się nie zdarzył. W nocy po 12 godzinach ratownicy odnaleźli ciało górnika.
(Zapowiedź
informacji) Rosjanie chcą mniejszego pomnika w Smoleńsku.
(Zapowiedź
informacji) O jedno słowo za dużo.
(Zapowiedź
informacji) Mistrzowie w produkcji energii.
II
(Prowadzący)
Rosjanie chcą, aby pomnik ofiar w Smoleńsku był dwukrotnie mniejszy. Platforma
studzi emocje...
(Widok
krzyży, rozmowa z Ewą Kopacz, wizualizacja pomnika)
(Redaktorka
1) Rosjanie chcą, aby pomnik zamiast 100 m miał 40.
(Konferencja
Jarosława Kaczyńskiego, rozmowa z Andrzejem Seremetem, widok akt, rzecznik
prasowy)
(Wizualizacja
dat)
Etap
śledztwa wszedł w końcową fazę.
(Widok
zdjęć z rosyjskiej agresji na Ukrainę)
Godna
atmosfera obchodów rocznicy.
(Widok
państwa Kaczyńskich)
III
(Prowadzący)
Marek Sawicki rolników oddających jabłka do skupu nazwał frajerami.
(Premier)
Tak powiedział?
(Redaktorka
2) To pierwszy raz, kiedy premier zrobiła tak wielkie oczy.
(Cytat
z Marka Sawickiego)
(Widok
jabłek)
(Wystąpienie
Jarosława Kaczyńskiego)
{Wypowiedź
przepraszająca Janusza Piechocińskiego)
(Rozmowa
z Markiem Sawickim – sprostowanie)
(Wypowiedź
Joachima Brudzińskiego)
(Wypowiedź
Jarosława Kalinowskiego)
(Cytat
z Marka Sawickiego)
(Wypowiedź
redaktorki)
IV
(Prowadzący)
Nadzieja umiera ostatnia. I do końca mieli ją zarówno bliscy, jak i koledzy z
kopalni. Po kilku dniach poszukiwania ratownicy dotarli do zaginionego po
wybuchu kopalni w Mysłowicach ostatniego górnika. Niestety mężczyzna już nie
żył.
(Redaktor
3) Metan i pożar. Gorąco jak w piekle.
(Wypowiedź
ratownika, widok karetki)
(Przypomnienie
Alojzego Piątka, ocalałego w 1971)
(Wypowiedź
innego ocalałego)
(Wideo
z wybuchu)
(Wypowiedź
jednego z górników)
(Widok
szpitalny, wypowiedź doktora)
(Emerytowany
ratownik górniczy)
(szyb
kopalniany)
(Redaktor
3) Będzie można tam zejść dopiero za kilka miesięcy.
IV2)
(Motyw
muzyczny Wiadomości)
(Prowadzący)
Czy to próba wywołania paniki, czy też poważne niebezpieczeństwo, przed jakim
stanęła Europa? Dżihadyści z Państwa Islamskiego wzywają mieszkańców Francji do
zabijania cywilów w tym kraju.
(Materiał
pokazujący agresywnych dżihadystów, w tym jednego z Europejczykiem)
(Wizualizacja
liczby muzułmanów w Europie)
(Modlitwa
muzułmanów)
(Wypowiedź
ministra SW Niemiec)
(Dżihadyści
z brońmi)
(Wypowiedź
eksperta)
(Redaktor
4) Terroryści zamordowali 17-latka. Jego ciało wystawili na widok publiczny.
Obce jest im słowo „litość”.
V
(Prowadzący)
Poświęcony rodzinie synod biskupów bez rewolucyjnych zmian.
(Widok
biskupów)
VI
(Prowadzący)
Jutro na zakończenie tej części synodu zostanie beatyfikowany papież Paweł VI
(Redaktorka
5 opowiada o synodzie biskupów)
(Biograficzny
opis życia Pawła VI)
(Wypowiedź
bratanka papieża)
(Wypowiedź
członka dworu papieskiego)
(Wspomnienie
o Karolu Wojtyle) W 1968 papież Paweł VI uczynił go kardynałem.
(Redaktorka
5 opowiada)
VII
(Motyw
muzyczny Wiadomości)
(Prowadzący)
Niewielka gmina Kisielice zostawiła w tyle Sztokholm, Londyn, Andaluzję. To
właśnie Kisielice zarządzają energią najlepiej w całej Europie.
(Panorama
gminy)
(Wypowiedź
burmistrza Kisielic)
(Opis
elektrowni)
(Widok
wiatraków)
(Wypowiedź
burmistrza)
(Wypowiedź
Stowarzyszenia Energii Odnawialnej)
(Wspomnienie
braków w ustawie uniemożliwiających sprzedawanie energii)
(Wypowiedź
ministra środowiska)
(Komentarz
Redaktora 6)
VIII
(Wstępna
rozmowa Prowadzącego z Leszkiem Millerem na temat wypowiedzi Marka Sawickiego)
(Napisy
końcowe)
IX
Reklamy
(Reklama
preparatu dla dzieci)
(Westernowa
muzycznie reklama przedstawiająca robotników i przejeżdżające samochody)
(Groźnie
mówiący mężczyzna ubrany w garnitur przedstawia lekarstwo na przeziębienie i
grypę)
(Reklama
tarcz hamulcowych i żarówek do samochodów)
(Reklama
suplementu diety na wzdęcia)
(Reklama
czekolady dla dzieci)
(Reklama
kremu do kanapek przedstawiająca pełną – 2+2 – szczęśliwą rodzinę)
(Reklama
leku na przeziębienie i grypę)
(Reklama
promująca kupowanie winogron w dyskoncie spożywczym)
(Reklama
ubezpieczenia)
(Reklama
suplementu diety na mocne kości)
(„Lekarz”
zachwala suplement diety na infekcje intymne)
X
Autopromocja (ogłoszenie nadawcy)
Zwiastun
serialu Komisarz Alex (sobota 20.25), filmu Quantum of Solace (sobota
21.25), i strzelaniny w serialu Blondynka (niedziela 20.25)
XI
Reklamy
(Subtelna
reklama samochodu z leasingiem)
(Reklama
leku na wzdęcia przedstawiająca księdza na kolędzie)
Na
podstawie powyższej analizy można stwierdzić, że Wiadomości rozpoczynają
się zawsze trzema mającymi wzbudzić ciekawość nagłówkami: dwoma sensacyjnymi i
trzecim w roli ciekawostki (bo jak uznać za szczególnie ważną działalność
zwykłej gminy? Chyba że sam wpadłem w pułapkę wiadomości sensacyjnych). Około 19:40
i 19:50 (w tym przypadku dokładnie o 10:42 i 10:49) pojawia się motyw muzyczny Wiadomości,
oddzielający tematycznie tematy 1) krajowe, 2) światowe (tudzież, jak znamy z
doświadczenia przy oglądaniu Wiadomości, tematy interwencyjne związane z
krzywdami polskich prowincjuszy) oraz 3) swoisty aperitif –
temat-ciekawostkę podany w luźnej formie. Wiadomości kończą się krótkim
wywiadem z osobą powiązaną z którymś z reportaży, wprowadzającym do programu Dziś
Wieczorem w TVP Info.
Zauważmy
ponadto, że reportaże II i III oraz V i VI dublują swój przekaz. Pierwsza para
reportaży zawiera fragmenty konferencji Prawa i Sprawiedliwości, ścinając je do
inwektyw Jarosława Kaczyńskiego wobec panującego rządu. Druga para reportaży
traktuje właściwie o tym samym – synodzie biskupów. Rozdmuchany został tutaj do
miana odrębnego reportażu wątek beatyfikacji Pawła VI, kontynuatora II soboru
watykańskiego, który w ciągu 2 minut trwania tego swoistego minidokumentu
doczekuje się obszernej biografii. Dlaczego ten wątek koniecznie musi zostać
podkreślony w telewizji publicznej, która występuje w imieniu teoretycznie
świeckiego państwa? - chciałoby się zapytać.
Opozycja
parlamentarna tradycyjnie dla Wiadomości została przedstawiona w formie
osób wyłącznie narzekających na rząd. Wypowiedzi Joachima Brudzińskiego i
Jarosława Kaczyńskiego – zarówno o problemach z pomnikiem w Smoleńsku, jak i w
związku z wypowiedzią Marka Sawickiego – wywołały w nas manipulatorskie
przekonanie, że tak naprawdę nic nie mają oni do powiedzenia. Jak wynika z
badania CBOS w listopadzie 2012, respondenci wskazywali zarówno TVP, jak i
komercyjny TVN jako prorządowe (http://wyborcza.pl/1,76842,12871656,Wyksztalciuchy_nie_ufaja_TV_Trwam___nowy_sondaz_CBOS.html), co potwierdza moje przypuszczenia dotyczące tendencyjności
transmisji.
Za
ciekawy przedmiot badań należałoby uznać reklamy, gdyż mówią one co nieco o
potencjalnym odbiorcy. Reklamy samochodów i ubezpieczeń wskazują na klasę
średnią jako grupę docelową, pojawiają się też liczne reklamy suplementów diety
i lekarstw na przeziębienie, uwarunkowane sezonowo. Reklama kremu do kanapek odpowiada
natomiast aprobowanemu przez państwo modelowi rodziny 2+2 (dwoje rodziców i
dwoje dzieci).
ANALIZA BLISKIEGO ZASIĘGU
(Obraz
skandujących swe hasła dżihadystów)
(Redaktor)
Dżihad terrorystów z Państwa Islamskiego sięga granic Syrii i Iraku. Teraz
zagrożona jest także Europa. (pokazany filmik) Na tym umieszczonym w
Internecie filmiku bojownik islamski nawołuje do brutalnego mordowania cywilów.
Tak jak robili to członkowie organizacji z pojmanymi w Europie obcokrajowcami.
(prof.
Tomasz Aleksandrowicz) Już wywołali panikę, natomiast samych zamachów wykluczyć
nie można, bo trafiają one w wielu przypadkach na podatny grunt.
(Redaktor)
(mapa Europy) W mieście mieszka ponad 40 mln wyznawców islamu,
najwięcej we Francji, gdzie liczba muzułmanów przekroczyła 8 milionów. W
Niemczech mieszkają 4 miliony wyznawców Allaha, a na Wyspach Brytyjskich ponad
3 miliony. W niewielkiej Belgii 650 tys., w Polsce – niewiele ponad 30 tys. W
krajach, gdzie są muzułmanie – wzmożona czujność. Niemieckie służby już próbują
zapobiegać zamachom.
(Thomas
De Maiziere, szef MSW Niemiec) Wszystkim, których podejrzewamy o wyjazd do
Syrii w celu szkolenia terrorystycznego, wystawimy dokumenty, które
uniemożliwią im opuszczenie Niemiec.
(Redaktor)
(widoczni modlący się ludzie) Dżihadyści w Niemczech i Stanach
Zjednoczonych werbują ludzi podatnych na ideologię Państwa Islamskiego.
(Krzysztof
Liedel, ekspert) Zdobywają doświadczenie w szeregach organizacji na Bliskim
Wschodzie, wracają do Europy, są zdolni by przeprowadzać zamachy
terrorystyczne, potrafią konstruować ładunki wybuchowe...
(Redaktor)
(widok terrorystów) Zwłaszcza że terroryści nie znają granic. Właśnie
ukrzyżowali 17-latka, bo robił zdjęcia ich bazom wojskowym. Wystawili jego
ciało na widok publiczny. Obce jest im słowo „litość”. Marcin Szewczak, Wiadomości.
Warto
przeanalizować ten reportaż dotyczący Państwa Islamskiego, gdyż prawdopodobnie
najpełniej opisuje on histerię mediów zachodnich opisujących Bliski Wschód.
Autor reportażu pozwala sobie na tendencyjność, demonizując nie tylko
terrorystów, ale i wyznawców islamu w ogóle. W jasny sposób wskazuje, że muzułmanie
w Europie są wielkim zagrożeniem dla świata. Zestawienie modlących się
muzułmanów z informacją o werbowaniu ludzi przez dżihadystów rodzi jasne
sugestie, że każdy muzułmanin to potencjalny terrorysta.
Na podstawie powyżej opisanego strumienia można stwierdzić, że odbiorcą "Wiadomości" jest przedstawiciel klasy średniej, według mniemań TVP potrzebujący prostego przekazu pozbawionego szerszej informacji o danym zjawisku (dżihad ma przecież podłoże w kolonializmie!). Telewizja publiczna daje przekaz wyczerpujący, ale czy naprawdę neutralny? To już pozostawiamy waszym rozważaniom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz