Informacja
jest istotną częścią wiedzy człowieka i tym, co decyduje o jego
orientacji w przestrzeni, a także o zdolności przetrwania.
Informacje były najpierw dostarczane drogą ustną, później
przekazywane za pomocą mediów takich jak książki i prasa.
Wiadomości o świecie pozwalały i w dawnych czasach na podjęcie
kluczowych decyzji o przyszłości.
Programy
informacyjne, o których będzie mowa w niniejszym wpisie, sięgają
korzeniami właśnie prasowych reportaży dziennikarskich, zarówno
informujących górnolotnie zarówno o kluczowych wydarzeniach
politycznych i gospodarczych w kraju i na świecie, jak i o
sensacyjnych historiach z życia znanych i mniej znanych osób oraz
problemach społecznych.
Radio,
wynalazek początku XX wieku, dało jednak początek publicystyce z
prawdziwego zdarzenia, na przykład w formie wywiadów z elitami
społecznymi (w tym politykami). Formy radiowe już w latach 40.
zostały zaadoptowane przez telewizję. W 1944 roku amerykańska
telewizja NBC rozpoczęła nadawanie pierwszego dziennika
telewizyjnego, trwającego 15 minut, a w 1947 roku właśnie z radia
stacja WNBC przeniosła model rozmowy czwórki reporterów z
politykiem w formie programu Meet the Press.
Stanowił on początek wielu programom publicystycznym i newsowym w
duchu tradycji Old News, stawiającej na poważne debaty o
społeczeństwie.
W
dziejach epoki Old News główną rolę odgrywały autorytety
dziennikarskie, które decydowały o rozwoju zaangażowanego
żurnalizmu. Za pierwszy z nich uchodzi prowadzący programu See
It Now (wzorowanego na radiowym
Hear It Now) Edward
Murrow. Program uwypuklił cechy gatunku programów informacyjnych,
wykorzystując pozycję charyzmatycznego prowadzącego, którym
Murrow ze swoim pożegnalnym hasłem „Good night, and good luck”
zdecydowanie był, a także mieszając się do aktualnych spraw
związanych ze społeczeństwem i polityką. Murrow zyskał sławę,
ryzykując przy tym swoją karierę, występując przeciwko szalonej
polityce „polowania na czarownice”, w której celował senator
Joseph McCarthy. Postawa Murrowa doprowadziła do zakwestionowania
maccartyzmu i klęski senatora.
Jednakże
kształt gatunku „wiadomości”, który w See It Now był
nieokreślony, ustaliły w Stanach inne osoby – Barbara Walters i
Walter Cronkite. Walters prowadziła od 1964 roku magazyn
publicystyczny Today,
który mieszał fakty polityczne z dotyczącymi gwiazd show-biznesu.
Nie wahała się zadawać wobec gości swojego programu pytań, które
uznalibyśmy obecnie za tabloidowe (Barbra Streisand została przez
nią zapytana o termin przeprowadzenia operacji nosa). Inne podejście
do przekazu wiadomości prezentował Cronkite w istniejącym od 1963
roku CBS Evening News,
który – co obecnie jest rzadkością – nadawał ramówce kształt
spójny i zrozumiały.
Koniec
lat 60. w telewizji przynosi emisję programów, które Wiesław
Godzic w opozycji do Old News oznacza jako New News, „chaotyczne
połączenie swobodnych rozmów, tabloidowych wiadomości lokalnych z
elementami muzyki i filmu”. Ustaliła się wówczas przyjęta
ogólnie forma pokazywania wiadomości: dwójka prezenterów w studio
– koniecznie mężczyzna i kobieta – przekazuje newsy, komentując
je ciętymi ripostami. W ramówce takich programów znajduje się
miejsce na rozrywkowo potraktowane informacje o pogodzie i sporcie. W
skali Polski przykładem takiego programu byłaby „Panorama Dnia”
w TVP Info, wyświetlana w godzinach wieczornych.
Polskie
TVP Info, istniejące stosunkowo niedawno, bo od 2007 roku, jak wiele
innych całodobowych kanałów informacyjnych ma swojego wielkiego
przodka w Cable News Network, uruchomionego w 1980 roku przez Teda
Turnera kanału, prowodyra rewolucyjnego sposobu nadawania,
polegającego na chaotycznej zbitce informacji pochodzących z
różnych części świata. W CNN wiecznie coś się dzieje –
otrzymujemy ciekawostki o hinduskich siłaczach, dziennik
liberyjskiej prezydent i zaraz potem informację o skutkach zabójstwa
dokonanego przez policjanta w Ferguson. Za sprawą wprowadzonego w
1990 roku „telefonu od publiczności” ta swoista infotainment
nabrała większej
interaktywności (w Polsce przykładem Twoje Info w
TVP Info).
W
Wielkiej Brytanii również ukształtował się dojrzały przekaz
wiadomości, reprezentowany głównie przez brytyjski kanał British
Broadcasting Channel. Rozwijał on również od dosyć wczesnego
momentu programy „wiadomości”
zapożyczone z radia. W 1954 roku odbyła się pierwsza emisja
jednego z pionierskich brytyjskich magazynów News and
Newsreel. W odróżnieniu jednak
od telewizji amerykańskiej BBC poważniej traktuje widzów,
uciekając się głównie do publikacji wiadomości międzynarodowych,
politycznych i gospodarczych, wydarzeń kulturalnych oraz unikając
tabloidowych tematów w rodzaju ujawniania sposobu dokonania zbrodni
czy mocnych, barwnych określeń. BBC cechuje się rygorystycznym
sposobem nadawania informacji, a uruchomiony w 1997 roku kanał BBC
News Channel (znany obecnie jako BBC World) ze względu na brak
reklam dyktuje światowe standardy.
Czy
polska telewizja trzyma poziom brytyjski, czy raczej amerykański?
Zamiłowanie do mocnych słów nie jest obce chociażby Telewizji
Polskiej od 1954 roku, kiedy za czasów PRL-u ukazywały się
pierwsze programy „wiadomości”. Zwłaszcza od 1958 roku mieliśmy
do czynienia z tubą propagandową komunistycznego rządu,
Dziennikiem
Telewizyjnym.
Ramówka była wypełniona przez pseudoobiektywne cedzenie o świecie
wokół nas, w którego centrum naturalnie znajdował się Związek
Radziecki.
Po
transformacji ustrojowej w 1989 roku Dziennik...
przestał istnieć na rzecz Wiadomości,
które zaczęły w sposób neutralny informować o wydarzeniach na
świecie. Nawet i one nie są jednak pozbawione manipulacji, czego
dawaliśmy przykład we wcześniejszych wpisach. Znacznie większy
wpływ na polską scenę informacyjną wywarły
dwa przedsięwzięcia komercyjnej stacji TVN. W emitowanych od 1997
roku Faktach
w
nowoczesny sposób, przy feerii efektów specjalnych w czołówce,
prezentowane są wiadomości, w których prezentacji główną rolę
odgrywa prowadzący stojący na tle ekranu pokazującego wydarzenia.
W
2001 roku całodobowy model emisji kanałów informacyjnych
przeniknął do Polski również za sprawą grupy ITI i kanału TVN
24, dostarczającego informacji w podobnie rozrywkowy sposób jak
CNN. Na modelu CNN mniej lub bardziej wzorowane są także późniejsze
kanały TVP Info i Polsat News, wzbogacające teraz widzenie świata
o filmy z YouTube'a czy inne tego typu lekkie treści.
W
programach informacyjnych ważną rolę odgrywa tzw. news value,
wzorowany na brytyjskim system zasad selekcji i prezentacji
wiadomości. Składają się nań następujące cechy, na które nadawcy w większym lub mniejszym stopniu zwracają uwagę:
- Personalizacja – polega ona na przykład na przedstawieniu poszczególnych wypadków procesu i przedkładaniu śmierci jednej postaci nad innymi;
- Nastawienie na zdarzenia negatywne – wiadomości dzielą się na „twarde” (poważne) i „miękkie” (rozrywkowe). Czy wiadomości powinny być oceniane ze względu na wartość rozrywkową, czy przystosowywać człowieka do życia społecznego.
- Lokalność/globalizacja – uzależnia dobór wiadomości od ich ważności w danym kręgu kulturowym
- Czas – wartość wiadomości zależy od czasu, jaki upłynął od zdarzenia.
- Obrazowy charakter wiadomości – telewizyjne wiadomości są bardziej wiarygodne od radiowych ze względu na obrazowość
- Prostota – telewizja preferuje przekazywanie prostych i emocjonalnych niż skomplikowanych wiadomości.
Właśnie te czynniki decydują o tym, jaki jest przekaz wiadomościowy we współczesnym świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz