niedziela, 14 grudnia 2014

Magazyny informacyjne - między stałością a innowacją

Programy telewizyjne w Polsce co jakiś czas poddawane są zmianom. Inaczej prezentuje się czołówka, jeden motyw muzyczny zostaje zastąpiony innym, starzy prowadzący odchodzą, a ich miejsce zajmują nowi. Pewne elementy zostają jednak niezmienne pomimo upływającego czasu. Przyjrzymy się teraz bliżej trzem magazynom informacyjnym: Wiadomościom TVP1, Teleexpressowi i Faktom TVN: porównamy i zobaczymy, jakie prowadzono do nich innowacje i co było powodem ich wprowadzenia.

Wiadomości TVP1

Jak już pisaliśmy w poprzednim poście, po zmianie ustroju w 1989 roku "Dziennik telewizyjny" został zastąpiony przez Wiadomości TVP1, które miały już neutralny charakter.

Stacja telewizyjna: TVP1
Data premiery: 1989
Czas trwania odcinka: 23–27 minut (4–10 minut)
Redaktor naczelnyPiotr Kraśko
Godzina wydania głównegocodziennie, 19:30
ProwadzącyKrzysztof Ziemiec, Beata Tadla, Piotr Kraśko

Innowacje

Czołówka (poniżej)


Studio: Scenografię programu poddawano licznym modyfikacjom: zmieniała się wielkość studia, jego kolorystyka, długość i materiał stołu prezenterskiego. W latach 2008-2009 studio zmodyfikowano w sposób umożliwiający prowadzenie wiadomości na stojąco.
Motyw muzyczny: Motyw muzyczny Piotra Rubika zostanie zastąpiony nowym, skomponowanym przez Radzimira Dębskiego.
Logo 1995:



Logo obecne:


Intertekstualność: Wiadomości TVP można śledzić na Facebooku i Twitterze.
Mają również oficjalną stronę internetową.
Wydania w internecie: Wydania Wiadomości TVP dostępne są online.
Dodatkowe serwisy: Sport, prognoza pogody


Teleexpress

Stacja telewizyjna: TVP1
Data premiery: 1986
Czas trwania odcinka: 15 minut
Kierownik redakcji: Jerzy Modlinger
Godzina transmisji: Codziennie, 17:00.
Prowadzący: Maciej Orłoś, Beata Chmielowska-Olech, Danuta Dobrzyńska

Innowacje

CzołówkaKompilacja czołówek:
http://teleexpress.tvp.pl/17433295/troche-historii-czolowki-teleexpressu
Studio: 

Program z 1989 r.:


Program z 2014 r.:



Motyw muzyczny: Jak możemy przeczytać na stronie internetowej programu : "choć wiele się zmienia, to nie zmienia się charakterystyczna oprawa muzyczna, w której słychać muzealny już dźwięk teleksu". Motyw został jednak nieco zmodyfikowany.

Logo:

Dawniej:


Obecnie:

Programy dodatkowe: Teleexpress junior, Teleexpress nocą (już nie istnieją), Teleexpress extra – uzupełnienie głównego wydania
Intertekstualność: Teleexpress ma oficjalną stronę internetową, stronę na Facebooku oraz Twitterze.
Teleexpress w internecie: Wydania Teleexpressu można obejrzeć na jego stronie internetowej.

Fakty TVN

Stacja telewizyjna: TVN
Data premiery: 1997
Czas trwania odcinka: Ok. 27 minut
Redaktor naczelny: Kamil Durczok
Godzina transmisji: Codziennie, 19:00.
ProwadzącyKamil Durczok, Grzegorz Kajdanowicz, Piotr Marciniak, Justyna Pochanke, Anita Werner


Innowacje


Czołówka: 




Studio


Fakty w pierwszym studiu:





Materiał dokumentujący powstanie nowego studia faktów dostępny jest tutaj.

Motyw muzyczny: Motyw muzyczny ulegał licznym zmianom.

Logo: 

Dawniej: 




Obecnie:



Intertekstualność: Fakty TVN obserwować można na FacebookuTwitterzeInstagramie i Google+.
Fakty TVN w internecie: Fakty TVN także dostępne są online.

Analiza zmian
Wszystkie programy informacyjne mają wspólny cel - przekazywać widzom informacje. Wiadomości TVP, Teleexpress i Fakty TVN należą do tego samego gatunku. Nie możemy się więc spodziewać, że różnice między tymi magazynami będą spektakularne. Co za tym idzie, także wprowadzane rozwiązania innowacyjne są podobne. Tak więc to, co pozostaje niezmienne, to cel programów informacyjnych, ich struktura wynikająca z przynależności gatunkowej i konwencji. Zmianom podlega jednakże sposób, forma ich przekazu.
Stacje informacyjne walczą o widzów i to głównie z tego powodu wprowadzane są wszelkie zmiany. Programy są ulepszane, aby odbiorca obejrzał program danej stacji, a nie stacji konkurencyjnej. Unowocześniona czołówka, dobre logo, przyjemny dla ucha motyw muzyczny - te elementy mają zachęcić potencjalnego telewidza. Jak możemy łatwo zaobserwować, innowacje wprowadzane są stosunkowo często - stacje nie zaprzestają walki o podniesienie wskaźników oglądalności/utrzymanie jej na wysokim poziomie.
Jak łatwo zaobserwować po prześledzeniu powyższych tabeli, stacje telewizyjne chętnie unowocześniają wizualne aspekty swoich programów informacyjnych. Specjaliści od marketingu i graficy pełnią ważną rolę w bitwie o wyższe wskaźniki oglądalności. Scenografia studia jest kolejnym ważnym elementem, mającym potencjał perswazyjny dla pozyskania widza. Rozwój technologiczny pozwala na coraz to ciekawsze rozwiązania. Loga programów z płaskich i jednowymiarowych zyskują głębie, podobne zabiegi zaobserwować możemy w czołówkach, które stały się wielowymiarowe i ciekawe graficznie.
Rozwój technologiczny jest ważny nie tylko w zmianach w samym wyglądzie programów, ale i w dostarczaniu informacji i pozostawania w ciągłym kontakcie z odbiorcami. Zarówno Wiadomości TVP, Teleexpress, jak i Fakty TVN pozostają z nimi na bieżąco dzięki kontom na Facebooku i Twitterze. Fakty idą jeszcze dalej - program aktywny jest na Instagramie i google+. Te wszystkie działania umożliwiły swojego rodzaju rewolucję w podejściu do traktowania publiczności - zachęca się ją do interakcji. Widzowie mogą komentować na facebooku i tweetować, udostępniać posty swoim znajomym. Za początek owej rewolucji w traktowaniu publiczności możemy uznać wspomniany w książce "Telewizja i jej gatunki" Wiesława Godzica przykład wprowadzenia w 1990 roku w brytyjskiej telewizji numeru telefonicznego, na który to widzowie mogli dzwonić w celu wyrażenia opinii na temat przedstawionych wydarzeń.
Rozwój technologiczny umożliwił również łatwiejszy dostęp do programów. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców (i interesom producentów) wszystkie z wymienionych programów telewizyjnych dostępne są online.
Ważnym elementem podlegającym zmianom są zmiany personalne prowadzących programy. Hanna Lis, Kamil Durczok, Dorota Gawryluk czy Tomasz Lis, pierwotnie związani ze stacją TVP 1, przeszli (zapewne skuszeni lepszą ofertą finansową) do konkurencyjnej stacji - TVN. Duża część widzów TVP podążyła za znanymi i lubianymi twarzami.
Wiadomości TVP i Fakty TVN nadawane są o zbliżonych godzinach (Wiadomości - 19:00, Fakty - 19:30) - konkurencja między głównymi wydaniami jest więc oczywista. Ciekawa jest odwrotność godzin transmisji na przestrzeni czasu, ponieważ w 1998 roku to 'Wiadomości" nadawano o 19:30, a fakty o 19. Może to świadczyć o silniejszej niż kiedyś pozycji Faktów TVN, które mogą pozwolić sobie na półgodzinne "opóźnienie" względem konkurenta.
Jak donosi portal wirtualnemedia.pl, to Teleexpress jest liderem wśród programów informacyjnych. Jako najstarszy z serwisów informacyjnych nadal utrzymuje sprawdzoną formułę 15 minut, od czego odeszły fakty TVN - od początkowych 15 minut czasu antenowego do obecnych 27.
Jak łatwo zaobserwować, programy informacyjne idą z duchem czasu i chętnie korzystają z możliwości, jakie przynosi Internet i rozwój technologiczny w celu zdobycia odbiorcy. Jak pisaliśmy w poście z 24 listopada:
Konstrukcja serwisów informacyjnych w kontekście strumienia wiadomości z kraju i ze świata od lat pozostaje niezmienna. Włączając dany program o danej godzinie, kiedy to emitowane są „Wiadomości”, widz ma pewne oczekiwania, które zostają spełnione. Dostaje pełen wachlarz informacji w pigułce, dzięki którym jest na bieżąco z tym co dzieje się na świecie.
W dalszym ciągu więc programy informacyjne realizują swój niezmienny swój cel: informują.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz